Eet-Tips

5 tips voor moeilijke eters

  • Leg de lat niet te hoog en houd een beetje rekening met wat je je kinderen aanbiedt: worteltjes, maïs, boontjes, doperwtjes en broccoli komen meestal hoger in de top 10 dan spruitjes, witlof en zuurkool.
  • Veel kinderen zijn dol(ler) op rauwe groente zoals komkommer, (rode of gele) paprika, snoeptomaatjes of worteltjes.
  • Laat je kind vlak voor het eetmoment niet teveel eten. Als hij net een zak chips achter zijn kiezen heeft, is het natuurlijk zo goed als kansloos om er nog een wortel in te krijgen.
  • Compenseer slecht eetgedrag niet met ander eten.
  • Maak complimentjes bij goed eetgedrag. En bij overdreven slecht eetgedrag (uitspugen, gooien met eten, spelen met eten) doe je maar even of je oogkleppen op hebt. Als je het negeert gaat de lol er snel af.

Weigert je kind echt alles wat maar in de buurt komt van groente? Dan zijn er natuurlijk nog wel een paar extra trucjes om achter de hand te houden:

  • Pureer de groente door de pastasaus. Dus wortels, paprika, verse tomaat… gooi het allemaal door de gehaktsaus. Staafmixer erdoorheen et voilà: een heerlijke gezonde pastasaus zonder dat je kind-met-groentefobie het doorheeft.
  • Gooi samen met je kind appels, (rauwe) wortels en komkommers (of wat dan ook) door de sapcentrifuge. Dit vinden kinderen leuk om te doen en zo’n zoet sapje vinden bijna alle kinderen lekker.
  • Maak verse appelmoes voor bij de groente. Dat doet vaak goed en dan hebben ze meteen ook weer wat fruit binnen!
  • Maak spaghettislierten van groenten (bijvoorbeeld courgette). Deze maak je met een apparaat genaamd ‘Spirelli’. Zo krijg je perfecte spaghettislierten, alleen dan van groente in plaats van pastadeeg. Saus erover en de meeste kinderen hebben het niet eens door!

Bron: http://www.fabmama.nl

Wat zijn jullie favoriete recepten voor de kids? Inspireer andere Westfriese MAMA’s via onze poll!

En weten jullie nog goede restaurants in West-Friesland waar we goed terecht kunnen met kinderen? Geef het door via onze poll, zodat we een mooi overzicht krijgen. 🙂


Tip 1: Jij bepaalt wat en wanneer je kind eet, je kind bepaalt hoeveel hij eet

Je baby is geboren met een natuurlijk gevoel voor honger en verzadiging (het gevoel van vol zitten). Hij voelt daarmee zelf heel goed aan wanneer hij genoeg heeft gehad. Als jij je kindje eten opdringt, eet hij misschien te veel. Als hij vaak te veel eet kan dat leiden tot overgewicht. Bovendien leert je kind af om te luisteren naar zijn gevoel van vol zitten als je het eten opdringt. Ook dat kan op den duur leiden tot overgewicht. Straf je kind dan ook niet als hij zijn gezonde eten niet opeet. Straf kan er bovendien voor zorgen dat je kindje een negatief gevoel koppelt aan gezond eten. Oftewel: het bordje hoeft niet leeg.

Maak je geen zorgen als je kind een keer of een poosje wat slechter eet. Blijf gewoon proberen. En bedenk dat een kind dat groeit en levendig is, genoeg binnen krijgt. Ben je er toch niet gerust op, bespreek je zorgen dan op het consultatiebureau.

Tip 2: Zorg voor vaste eet- en drinkmomenten

Voor wat oudere baby’s is het goed om toe te werken naar vaste eetmomenten, bijvoorbeeld: ontbijt – tussendoormoment – lunch – tussendoormoment – warme maaltijd. Vaste momenten leren je kind om niet de hele dag door te eten en te drinken. B

Plan de tussendoormomenten niet vlak voor een maaltijd. En geef niet meer dan 4 keer wat tussendoor. Dat is slecht voor de tanden en kan de trek in de hoofdmaaltijden verstoren. Zorg ook dat je op tijd eet, en niet als het eigenlijk tijd is voor een dutje of om te gaan slapen. Als je kind te moe is, heeft hij geen aandacht en geen trek meer.

Tip 3: Eet gezellig aan tafel

Voor kinderen die nog aan veel nieuwe smaken moeten wennen zijn rust, sfeer en aandacht extra belangrijk. Eet daarom samen aan tafel zodra je kind hapjes gaat eten. Ook is het belangrijk dat hij jou met smaak ziet eten, dat maakt het voor hem aantrekkelijker om nieuwe smaken te proberen.

Aan tafel eten leert je kind bovendien: nu is het tijd om iets te eten. Probeer de nadruk niet te veel te leggen op het ‘moeten eten’. Maak er een gezellig moment van.

Ga je van tafel, dan is dat eetmoment voorbij. Heeft je kindje niks of weinig gegeten? Prima. Ruim de tafel gewoon af. Geef niet iets extra’s tussendoor, want dan vergaat de honger voor het volgende eetmoment. Bovendien houd je het slechte eten tijdens ‘de maaltijd’ in stand als je kind er op rekent dat hij iets anders krijgt. Wacht daarom tot het volgende eetmoment. En morgen is er weer een dag!

Tip 4: Geef het goede voorbeeld

Je kind kijkt naar wat jij eet en wanneer jij eet. En wil dat na-apen. Neem je bijvoorbeeld regelmatig fruit en tomaatjes tussendoor, dan wil je kind dat ook. Maar ook ongezond gedrag zal hij willen na-apen: als je bijvoorbeeld zelf de hele dag door eet, zal je kindje dat straks ook willen. Hij ziet jou eten, dus waarom mag hij dat niet? Laat zien dat je gezond eten belangrijk vindt, dan wordt dat gewoon voor je kind. Gezonde eetgewoonten van het kind beginnen bij een gezond voorbeeld.

Tip 5: Eten is geen troost of beloning

Leer je dat wel aan, dan zal je kind later zichzelf misschien ook troosten of belonen met eten. En dat kan weer leiden tot overgewicht. Speel of dans liever even met je kind, lees een boekje, zing een liedje. En een knuffel werkt altijd. Beloon je kind ook niet met ander eten als hij zijn groente opeet. Je kindje kan dan gaan denken dat groenten eigenlijk niet lekker zijn.

Tip 6: Uit die tv!

Televisiegeluid leidt erg af, dat geldt voor volwassenen, maar nog meer voor kinderen. Eet zelf met aandacht en geef je kind aandacht als hij eet. Overigens een boekje lezen, de krant lezen, een spelletje doen, je mobiele telefoon, laptop… ze zijn niet uitgenodigd voor het eten.

Bron: http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/eerste-hapjes/tips-voor-de-eetopvoeding.aspx

Advertenties

Laat ons uw reactie horen!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s